ثبت و کاوش همزمان برای یک اثر تاریخی

به گزارش مهسان بلاگ، مرمت و کاوش های باستان شناسی قلعه قبان ماکو همزمان با ثبت این اثر باقی مانده از دوره تیموری که در شهریورماه سال جاری واجد ارزش ثبت شناخته بود و روز گذشته ثبت آن با شماره 31543 ابلاغ شد، از ماه آینده آغاز می شود.

ثبت و کاوش همزمان برای یک اثر تاریخی

به گزارش خبرنگاران، به نقل از معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، علی خورابلو، مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان ماکو با اعلام این خبر گفت: براساس تفاهمنامه منعقد شده بین اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اذربایجان غربی و منطقه آزاد ماکو مرمت و کاوش های باستان شناسی این قلعه در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته وی، مرمت این اثر تاریخی که در 10 سال گذشته مورد مرمت های اضطراری در بخش های حمام، برج های شاه نشین و قسمتی از دیوارهای قلعه قرار گرفته بود از روز گذشته با پاکسازی یکی از برج ها و بندکشی آن و مرمت یکی از دیواره های اصلی قلعه که در اثر عوامل طبیعی تخریب شده بود آغاز شده است.

او در ادامه از آغاز نخستین فصل کاوش های باستان شناسی در این قلعه از ماه آینده خبر داد.

فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی نیز در این زمینه اظهار کرد: از تاریخ ثبت، این اثر تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت شود، جرم محسوب و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد.

براساس این گزارش، این قلعه با مساحتی بیش از 250 هکتار با دیوارها، برج ها و باروهای بلند، شاه نشین ، حمام و زندان از جمله آثار دیدنی و تاریخی شهر ماکو است. قلعه قبان ماکو دارای اتاق ها و دیوارهای فروریخته در ارتفاع 40 متری است که به عنوان جان پناه و انبار غله و غذا مورد استفاده قرار می گرفته است. این بخش که بلندترین نقطه در محل قلعه و از مهمترین بخش های آن به شمار می رود، بیش از 150 متر طول و 5 متر عرض داشته و از شرق به غرب امتداد یافته است.

برخی از دیوارها و اتاق های این بخش به علت در امان ماندن از بارش برف و باران در زیر چتر سنگی کاملا سالم و دست نخورده باقی مانده است. وجود تونل های مخفی زیرزمینی و تو در تو که علت ایجاد آنها به درستی روشن و مشخص نشده، از دیگر بخش های این قلعه است. دهانه تعدادی از این تونل ها به مرور زمان تقریبا مسدود شده اند.

برخی از این تونل ها به بالاترین محل قلعه با راه های پر پیچ و خم و سخت گذر ارتباط دارد که شواهد موجود بیانگر آن است که از این تونل ها در این قلعه به عنوان راه مخفی برای فرار یا راه های اضطراری استفاده می شده است .

به علت منحصر به فرد بودن قلعه ماکو و معماری بی نظیر آن در ارتفاع بالا در زیر بی نظیر ترین چتر سنگی جهان مطالعه دقیق و اطلاعات کاملی از زمان ساخت و مورد استفاده آن صورت نگرفته است که انتظار می رود با آغاز کاوش های باستان شناسی در این قلعه سوالات یادشده پاسخ داده شوند.

این قلعه بر اساس سنگ نوشته ای که در داخل این قلعه موجود است در 384 سال قبل به دستور شاه عباس دوم صفوی به سبب اینکه محلی برای راه زنی دزدان تبدیل شده بود فتح و بعد از آن تخریب شد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 35408

به "ثبت و کاوش همزمان برای یک اثر تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت و کاوش همزمان برای یک اثر تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید