سالمندان کارگر، فرزندان بیکار

به گزارش مهسان بلاگ، فرحناز چراغی - کرمانشاه- خبرنگار: ساعت 7 صبح یکی از روزهای اول مهر است؛ همزمان با روزهایی که به عنوان سالمند نام گذاری شده است به میان سالمندان می رویم.

سالمندان کارگر، فرزندان بیکار

اینجا نه آسایشگاه است و نه دورهمی پیرمردها در پارک و بوستان های شهر. اینجا میدان لب آب شهر کرمانشاه است. پیرمردهای زیادی کیسه و گونی به دست با لباس های نه چندان نو و البته مندرس منتظرند. پیرمردهای لب آب به ردیف ایستاده و نشسته بر لب جوی، امید دارند که کسی خواهد آمد و آنها را برای کار با خود خواهد برد اما خیلی از روزها تا غروب چشم انتظار می نشینند و دست خالی به خانه برمی گردند.

پیرمردهای لب آب و میدان وزیری سال هاست که از سن بازنشستگی شان گذشته اما هنوز مجبورند کار نمایند و پول به خانه ببرند. استراحت، تفریح، سرگرمی و مسافرت برای پیرمردهای کارگر، رفتن به سر کار و به دست آوردن روزی آن روزشان است. شعار سال جاری روز و هفته سالمند فرصت های برابر برای تمام سنین بود.

سن سالمندی در جوامع مختلف متفاوت است. در کشور و استان ما سن سالمندی از 60 سالگی شروع می گردد. هرچند در ایران و استان ما تنها انجام چند حرکت نمادین و نشست درباره سالمند همه کاری است که برای آنها به جای برنامه ریزی اساسی انجام می گردد. سالمندی مرحله ای از زندگی است که هرکدام از ما به شرط عبور از حوادث مختلف، به آن می رسیم؛ دوره ای که بسیاری از اتفاقات از جمله از دادن همسر، تنهایی، از دست دادن سلامت جسمی و روحی، وابستگی های مختلف و... در آن رخ می دهد. پیر شدن و سالمندی در واقع دوره ای از زندگی است که با احساس کمبودهای مختلف پر می گردد.

  • همواره کارنموده ام

یکی از کارگران میدان لب آب با بیان این که صبح ساعت 6:30 به اینجا آمده است، می گوید: حدود 60 سال سن و 5 بچه دارم. یکی از دخترهایم دانشجو است و بقیه محصلند. وی می افزاید: از روزی که یادم می آید کار نموده ام. از کارگری ساختمان گرفته تا کشاورزی و جمع آوری محصول در زمین های مردم. هیچ وقت روز خوش ندیده ام و همواره مشغول کارهای سخت بوده ام. در حال حاضر هم مستاجرم و گذران زندگی برایم سخت است. این کارگر که مشهدی میرزا نام دارد، اضافه می نماید: اگر در بچگی درس می خواندم الان برای خودم کاره ای بودم و در سن بازنشستگی.

  • در حسرت بیمه و بازنشستگی

یکی دیگر از پیرمردها که در جمع حضور دارد، می افزاید: اگر کار بود، ما اینجا نبودیم. ساعت ها در طول روز منتظریم که شاید کسی برای باربری و کارگری از ما استفاده کند. اگر در کارگاه و یا کارخانه ای کار می کردیم، بیمه می شدیم و سال های بازنشستگی و سالمندی مجبور به کار برای درآوردن لقمه ای نان نبودیم. وی که 3 فرزند دختر دارد، می افزاید: هر 3 دخترم لیسانس دارند، اما متاسفانه بیکار در خانه هستند. حاجی احمد که 70 ساله است، بیان می نماید: با سختی و فشار دخترها لیسانس گرفتند اما بیکارند. اگر دخترها سر کار می رفتند من در این وضعیت نبودم و یاری خرجم می شدند. دولت باید به فکر جوانان بیکار باشد، چراکه تمام مسائل مردم از بیکاری و فقر است.

  • نرخ رشد سالمندی

دبیر انجمن سالمندان زاگرس کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگاران با بیان این که سالمندی در کشور ایران از سن 60 سالگی شروع می گردد، می افزاید: 195 هزار سالمند در استان کرمانشاه زندگی می نمایند. احسان رضایی نرخ رشد سالمندی در استان را 2/10 عنوان می نماید و می گوید: بیشترین تجمعات سالمندی براساس آنالیز های میدانی صورت گرفته در نقاطی چون محله شریعتی، پارک لاله فردوسی، چهارراه وکیل آقا، پارک معلم در فرهنگیان فاز یک، زیر پل صیاد شیرازی و... است. وی با اشاره به شیوع خشونت سالمندی در جامعه، می دهد: جای خرسندی است که به دلیل بافت عشایری استان چنین مسائلی در استان رواج ندارد و تا امروز خیلی مشاهده نشده است.

  • توانمندسازی سالمندان

دبیر انجمن سالمندان زاگرس در ادامه به بخشی از فعالیت های انجمن سالمندان زاگرس در کرمانشاه اشاره می نماید و می گوید: انجمن سالمندان زاگرس از اردیبهشت سال 1394 به صورت رسمی کار خود را شروع کرد. وی می افزاید: سال های پیش از آن فعالیت انجمن بیشتر به صورت خودجوش بود. در ابتدای فعالیت بیشتر کار ما در سرای سالمندان بود، اما بعدها فعالیت خود را گسترش دادیم و به سراغ سالمندان خارج از سرای سالمندان نیز رفتیم. رضایی جمعیت سالمندان را جامعه بزرگی می داند و می افزاید: فرهنگ سازی و توانمندسازی سالمندان از جمله اهدافی است که انجمن در جامعه هدف خود دنبال می نماید.

وی ادامه می دهد: برگزاری کارگاه های مختلف با موضوعاتی چون بهداشت عمومی، خودمراقبتی، آسیب های فضای مجازی، مبارزه با مواد مخدر، درگیری و اختلاف با فرزندان، تغذیه، مدیریت سبک زندگی و... بخشی از کارگاه هایی است که با کوشش و همکاری انجمن، دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی تا امروز برگزار شده است. رضایی می افزاید: در زمینه توانمندسازی جامعه سالمندی استان 25 اداره دخیل هستند. علاوه بر بهزیستی که سازمان مادر است، اداراتی چون استانداری، شهرداری، کانون وکلا، دادگستری، آموزش و پرورش، مراکز دانشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی و... هر یک وظیفه ای در قبال سالمندان دارند.

  • جای خالی آموزش ها در خصوص صندلی سالمندان

دبیر انجمن سالمندان زاگرس در ادامه با تاکید بر اهمیت و صندلی سالمندان در جامعه می افزاید: بنابراین باید آموزش ها در خصوص صندلی سالمندان در جامعه در مراکز پیش دبستانی و به ترتیب رو به بالا شروع گردد که ما در انجمن این فعالیت آموزشی را در مراکز پیش دبستانی در میان نونهالان شروع نموده ایم. برخورد با پدر و مادر، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها و اهمیت صندلی این افراد در زندگی ما از جمله موضوعاتی است که آموزش داده می گردد.

رضایی به نحوه عضوگیری این انجمن نیز اشاره می نماید و می گوید: جوانان بیشترین علاقه مندی را در رابطه با حضور در انجمن دارند. به ویژه قشر دانشجو و تحصیلنموده از استان کرمانشاه و دیگر استان های کشور. اساتید دانشگاه نیز در حوزه های مختلف می توانند در برنامه ریزی ها، فعالیت های آموزشی و... انجمن را همراهی نمایند. وی اضافه می نماید: سالمندان عزیز جامعه هدف انجمن هستند و ما سراغ آنها خواهیم رفت. با وجود بی رغبتی برای عضویت سالمندان در انجمن اما درصد بالایی از آنها در برنامه ها و کارگاه های آموزشی ما حضور پیدا نموده اند و با فعالیت های انجمن به خوبی آشنا هستند.

تا امروز کارگاه هایی با موضوع سالمندی برای سنین پیش دبستانی با موضوع احترام به صندلی سالمندان، بزرگ ترها و حفظ شأن آنها برگزار شده است. برای جوانان نیز کارگاه هایی با موضوع مراقبت از سالمندان برگزار شده که در این کارگاه ها آموزش هایی با عناوینی چون کنترل فشارخون، ایمنی در خانه، مباحث بهداشتی سالمندان و... به این قشر داده می گردد. آموزش هایی نیز برای افراد بالای 40 سال در نظر گرفته شده که در این برنامه ها مهارت ورود به دوران سالمندی آموزش داده می گردد. به گفته رضایی، در برگزاری این کارگاه ها نیز از توانمندی خود سالمندان در زمینه های آموزش و... استفاده می گردد.

  • رتبه هشتم کرمانشاه از نظر تعداد سالمند

مدیرکل بهزیستی کرمانشاه با بیان این که 195 هزار نفر در این استان زندگی می نمایند، می گوید: از لحاظ تعداد سالمند در رتبه هشتم کشور هستیم. فاطمه رضوان مدنی با اشاره به این که رشد جمعیت کرمانشاه به سمت سالمندی پیش می رود، به خبرنگاران می گوید: نرخ رشد سالمندی در استان به 10/02 درصد رسیده است. مدیرکل بهزیستی در ادامه با اشاره به 12مرکز سالمندان تحت نظارت بهزیستی استان می افزاید: علاوه بر این مراکز در بنیاد فرزانگان نیز به سالمندان خدمات فرهنگی، سیاحتی، زیارتی و آموزشی ارائه می گردد و مراکز روزانه نیز با هدف غنی سازی اوقات فراغت سالمندان فعالیت دارند. وی ادامه می دهد: بیش از 700 نفر سالمند در مراکز غیردولتی استان مانند مراکز نگهداری شبانه روزی، مراکز روزانه، ویزیت در منزل و خانه حمایتی از خدمات بهزیستی بهره مند می شوند.

رضوان مدنی درباره اجرای طرح خانه حمایتی سالمندان در کرمانشاه نیز می گوید: راه اندازی خانه های حمایتی سالمندان به صورت پایلوت در 18 استان کشور از جمله کرمانشاه با هدف استفاده از حداقل توانمندی سالمندان با ایجاد ساختاری شبیه خانواده اجرایی شده است و در حال حاضر یک خانه حمایتی سالمندان با ظرفیت نگهداری 10 سالمند تحت نظارت بهزیستی کرمانشاه وجود دارد که مشغول فعالیت است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه اضافه می نماید: 3 تیم دستیار درمانی شامل پزشک، پرستار، مددکار و روان شناس آن دسته از سالمندانی را که امکان حضور آنها در مراکز نگهداری وجود ندارد، ویزیت می نمایند. رضوان مدنی در ادامه به فعالیت شورای سالمندان در تمام شهرستان های استان اشاره می نماید و می افزاید: ساماندهی و تکریم صندلی سالمندان، فراهم کردن امکان تداوم حضور آنان در جامعه، تامین حداقل نیازهای آنها با تاکید بر حفظ موقعیت و صندلی سالمندان در خانواده از اهداف این شوراست.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 20475

به "سالمندان کارگر، فرزندان بیکار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالمندان کارگر، فرزندان بیکار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید