سرنوشت تایتانیک ایران در هاله ای از ابهام

به گزارش مهسان بلاگ، تصاویری از کشتی رافائل که به تایتانبک ایران مشهور است نشان می دهد قطعات این کشتی را عده ای به سرقت می برند.

سرنوشت تایتانیک ایران در هاله ای از ابهام

به گزارش از ، درسال 1976میلادی پهلوی دو کشتی گردشگری به نام های رافائل و میکل آنژ را از ایتالیا به عنوان تسویه بدهی تسهیلاتی که سال ها قبل دولت ایران به ایتالیا پرداخت نموده بود، گرفت.

میکل آنژ که از رافائل کوچکتر بود را سوی به بندرعباس روانه کردند و رافائل که برخلاف دیدگاه سنتی کشتی سازان ایتالیایی آن موقع، بدنه ای سفید همراه با دو دودکش داشت، طراحی غریب و بی سابقه ای که هنر ایتالیایی با صنعت مهندسی کشتی سازی ترکیب شده بود و یک کشتی نوین، بزرگ و پرجلایی را به وجود آورده بود به سوی بوشهر بدرقه شد.

هدف از خرید رافائل این بود که در یکی از جزایر ایران مستقر گردد و جاذبه ای برای جهانگردان خارجی باشد.

عبدالله گل افشان راهنمای پایلوت کشتی مسافری- تفریحی رافائل در زمان ورود به بندر بوشهر در گفت وگو با خبرنگار از ، می گوید: کانالی که باید کشتی ها با عبور از آن وارد اسکله کوچک بوشهر شوند، در آن موقع بسیار باریک و کم عمق بود و بسیاری معتقد بودند آسیب جدی به این کشتی وارد می گردد.

او ادامه می دهد: مسئولیت عبور رافائل به کانال بندر را قبول کردم، صد ها دریانورد در اطراف ساحل و اسکله جمع شدند تا شاهد کاری باشند که از نظرشان انجام شدنی نبود، تنها راه این بود که کشتی را دنده عقب یعنی به اصطلاح خودمان از پاشنه (پشت کشتی) از کانال بگذرانم.

کاپیتان گل افشان اضافه نمود:پس از 3 ساعت کوشش پیروز شدم این کار را به انجام برسانم و به خاطر این کار پاداش گرفتم.

این کشتی خیلی زود به یکی از جاذبه های شهر بوشهر تبدیل شد و بوشهری ها برای تماشایش به ساحل می رفتند. رافائل که از تایتانیک معروف هم بزرگتر بود، 276 متر طول و 31 متر عرض داشت. پهنایش حدود 60 متر بود و گنجایش 1800 مسافر را داشت.

در کشتی رافائل 850 خروجی رادیو تلفنی، 750 کابین، 18 آسانسور، 30 تالار، رستوران، سالن سینما و تئاتر، تالار نمایشی با 500 جایگاه و باشگاه های ژیمناستیک و پرورش اندام و... ساخته شده بود.

با آغاز جنگ تحمیلی محل استقرار این کشتی بمباران شد. به همین علت با یدک کش هزار متر در کنار ساحل جابه جا شد، اما بر اثر دو سانحه موشکباران و اصابت موشک ها با آن در سال 62 این کشتی غرق شد.

چیزی نگذشت که یک کشتی باری به نام ایران سیام نیز به صورت اتفاقی با آن برخورد کرد و کاری را که هواپیما های عراقی آغازش نموده بودند تمام کرد.

رافائل که به بزرگترین کشتی مغروق در اعماق خلیج فارس تبدیل شده بود، از گزند کسانی که از گنجینه های درون کشتی خبر داشتند، در امان نماند و آثار گران بها و هنری را که هنوز در کابین ها و سالن اجتماعات و رستوران های کشتی باقی مانده بود، به یغما بردند.

رافائل پس از غرق شدن سرپناهی شد برای آبزیان. آبزیانی که با آن خو دریافتد و زیستگاهشان شد.از ماهیان مختلف تا آبسنگ ها و مرجان ها.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در گفت وگو با خبرنگار از ،در این باره می گوید: این کشتی به زیستگاه مهمی برای طیف گسترده ای از موجودات آبزی تبدیل شده و گفته می گردد لاشه این کشتی زیر آب باعث رشد و نمو آبسنگ های مرجانی نیز شده است.

فرهاد قلی نژاد اضافه نمود: با گذشت 36 سال از غرق شدن کشتی رافائل و انس آن با طبیعت آب های خلیج فارس خروج آن خطرات زیادی برای حیات آبزیان به همراه خواهد داشت.

اما کسانی در سال های گذشته بار ها آرامش این زیستگاه و ساکنانش را بر هم زده اند.

حدود هشت سال پیش زمزمه خروج رافائل از دریا شنیده شد. زمزمه ای که واکنش افراد مختلف را به دنبال داشت و همه معتقد بودند که چینی نازک تنهایی این غول سفید را نباید بر هم زد.اما با وجود این مخالفت ها پروانه این کشتی از دریا خارج شد. هر چند گفتند قرار است آن را در بوشهر نگه دارند، اما انتها خوراک کوره ذوب آهن شد.

حالا دوباره تصاویری از خارج کردن تکه های تن عروس جان باخته و زنگ زده بوشهر در فضای مجازی منتشر می گردد.این تصاویر به ظاهر نشان دهنده بیرون کشیدن بخش هایی از رافائل از عمق دریاست و باعث نگرانی و حساسیت مردم و دوستداران محیط زیست، شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اعلام کرد:کشتی رافائل در مالکیت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است و خارج سازی کشتی رافائل از بستر دریا نیازمند دریافت مجوز از اداره کل بنادر و دریانوردی است.

او تاکید نمود:با این حال اداره کل بنادر و دریانوردی برای خارج سازی این کشتی نیازمند دریافت مجوز از اداره کل حفاظت محیط زیست است که تا کنون در این مورد گزارشی به ما داده نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر توضیح داد:با پایشی که به همراه اداره کل بنادر و دریانوردی انجام داده ایم هیچ گونه برش کاری مشاهده نشده اما در ارتباط با قطعاتی از رافائل که از پیش جدا شده بودند باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

قلی نژاد ادامه داد: سازمان محیط زیست با بیرون کشیدن کشتی هایی که به مرور به زیستگاه مصنوعی آبزیان تبدیل شده اند، به هیچ عنوان موافق نخواهد بود و اگر در مواردی سیاست بر بیرون کشیدن این کشتی ها از آب باشد، باید الزامات زیست محیطی به طور کامل رعایت گردد.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر نیز در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: از دو ماه پیش که تصاویری موسوم به خارج کردن قطعات کشتی رافائل در فضای مجازی منتشر شد ما نه برحسب وظیفه بلکه به احترام افکار عمومی مردم استان و کشور پایش هایی را در محدوده کشتی غرق شده رافائل آغاز کردیم که تا کنون گروه خاصی در حال برشکاری و خارج سازی قطعات رافائل دیده نشده است.

محمد قاسمی با بیان اینکه کشتی مغروق رافائل در محدوده رو به روی نیروگاه اتمی قرار گرفته است، گفت: تا کنون نیروی دریایی ارتش به عنوان مالک و نه هیچ شخص حقیقی یا حقوقی تقاضای مجوز برای خارج سازی شناور رافائل از اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر نداشته است.

او اضافه نمود: از نظر سازمان بنادر و دریانوردی یک شناور مغروق اگر برای تردد های دریایی مسئله ای ایجاد کند به استناد ماده 37 قانون دریایی ایران سه بار به مالک اخطار می دهیم و اگر مالک توجه نکند بر اساس سازوکاری خودمان دست به خارج سازی شناور می زنیم.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر ادامه داد: شناور مغروق رافائل که بیش از سه دهه از غرق شدن آن می گذرد برای شناور هایی که در آن محدوده رفت و آمد دارند خطر به شمار نمی رود، اما با این وجود، یک علامت تعریف شده بر روی این شناور مستقر کردیم که دریانوردان از وجود آن مطلع شوند.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر مطرح نمود: از نظر ما ضرورتی برای خارج سازی این شناور مغروق وجود ندارد که بخواهیم خودمان در این زمینه اقدام کنیم یا مالک را به خارج سازی شناور وادار کنیم.

قربانی از غواصان بومی استان بوشهر نیز در گفت وگو با خبرنگار از ، می گوید:افرادی مجهول الهویه ای که به دنبال بیرون کشیدن قطعات رافائل هستند به او و تعدادی دیگر از غواصان استان هم پیشنهاد کار داده اند، اما آنها به دلیل عرق و علاقه شان به محیط زیست این پیشنهاد را نپذیرفته اند.

در کشور های توسعه یافته، کشتی ها و شناور های که سرنوشت با آنها سر ناسازگاری می گذارد و به آرامی در کام دریا فرو می فرایند به عنوان ابزاری برای محافظت ساحل و ایجاد محلی برای زندگی آبزیان و از همه جدیدتر به عنوان تپه های دریایی و ایجاد جاذبه های توریستی-دریایی برای تفریحاتی، چون غواصی استفاده می نمایند کشتی Yukon در سن دی گو یکی از کشتی های مغروقی است که به جزیره یا تپه دریایی تبدیل شده است.

قربانی معتقد است رافائل برای غواصان بوشهری از هیجان انگیزترین و جذاب ترین مناطق است که می تواند در جهت توسعه و معرفی آن کوشش های بیشتری کرد.

قاسمی معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر توضیح داد: این که بگردد با دیدن فیلمی در فضای مجازی معین کنیم، لاشه خارج شده از دریا مربوط به چه شناوری است کار راحتی نیست ضمن این که وظیفه سازمان بنادر و دریانوردی هم نیست.

او گفت: مالک کشتی رافائل بنا بر اسناد نیروی دریایی ارتش است و اگر لاشه کشتی به سرقت رفته باشد نیروی دریایی باید به عنوان مالک مدعی گردد، یا اگر اینجا از نظر نهاد های مرتبط زیستگاه آبزیان به شمار می رود و اکنون محیط زیست زیستگاه دریایی به خطر افتاده است باید اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره کل شیلات پیگیر باشند که تا کنون شکایتی ننموده اند.

انتشار عکس ها و فیلم هایی از بیرون کشیدن بقایای کشتی رافائل به عنوان موزه خاطره های بوشهری ها موجب آه و افسوس مردم بومی شده، کشتی ای که روزی برای دیدن و دریافت یک عکس یادگاری با آن صف می کشیدند حالا زیر آب هم از دست افراد سودجو در امان نیست.

شایعه هایی از فروش کشتی رافائل به بخش خصوصی میان مردم منتشر شده است که هنوز منابع رسمی در خصوص صحت یا کذب آن اظهار نظر ننموده است.

کارشناس ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر هم در گفت وگو با خبرنگار از ،گفت: ثبت ملی کشتی رافائل به عنوان اثر ناملموس می تواند موجب پیشرفت صنعت گردشگری در استان بوشهر به ویژه توسعه زیرساخت های گردشگری دریایی گردد.

سودابه ماموری ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی در صورت رضایت، مالک سال جاری پفراینده تمام و کمالی را برای این اثر آماده خواهد نمود تا بتواند تا سرانجام سال این اثر ناملموس را به ثبت ملی برساند.

پیش از سال 95 پفراینده ای برای ثبت ملی رافائل باز شده بود، پفراینده ای که انتهای نداشت، اما امید است این بار همه سازمان های مربوط به خواست مردم توجه نمایند تا با ثبت این اثر خیالشان از آرامش این غول آهنین در زیر آب راحت باشد.

م

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 33821

به "سرنوشت تایتانیک ایران در هاله ای از ابهام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت تایتانیک ایران در هاله ای از ابهام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید